Valmennuspäällikön terveiset

Suomessa niin kuin lähes koko maailmassa eletään poikkeusoloissa, jollaisia emme ole vielä kokeneet.

Poikkeusoloista johtuen lähes kaikki liikkumisen harrastustoiminta on nyt jäissä. Liikkumista ei silti pidä unohtaa, vaikka ohjattuja harjoituksia ei olekaan. Omasta kunnostaan kannattaa pitää huolta, erityisesti nyt. Hyvä fyysinen kunto auttaa meitä välttämään sairauksia tai ainakin niiden läpikäyntiä ja kuntoutumaan.

Suosittelen keskittymään nyt peruskunnon kehittämiseen. Taekwon-Do treeneissä mennään yleensä aerobisen kynnyksen yli anaerobiselle puolelle, mikä ei kehitä peruskestävyyttä. Hyvä peruskestävyys on kuitenkin kaiken perusta. Peruskestävyyden harjoituksessa hengästymisen taso pidetään sellaisena, että pystyt samalla puhumaan. Kävely, pyöräily, hölkkä tms. kestoltaan 60-90 minuuttia ovat peruskestävyydelle hyviä harjoitteita. Voit tuoda näihin vaihtelua liikkumalla mahdollisuuksiesi mukaan esim. metsässä tai vuorottelemalla kävely/hölkkä, spurttaamalla valopylväiden väliä, ylä- tai alamäkiä. Voit tehdä myös ulkona erilaisia askelluksia ja loikkia ja myös Taekwon-Don liikesarjoja. Tähän lisäämällä erilaisia keskivartalon lihaskuntoharjoitteita saat hyvän hyvän treenikokonaisuuden. Lisäksi voi keskittyä perustekniikan hienosäätöön; parantaa potkujen ja käsitekniikoiden liikeratoja, siniaaltoa voiman tuottamiseksi tai mikä vaan on ollut sinulle ehkä haasteellista tai ei vielä ihan täydellistä. Venyttelylle ja teorian opiskelulle on nyt paremmin aikaa.

Tällaiset ajat ovat myös seuratoiminnalle haasteellisia. Seura ei ole mitään ilman harrastajia, vaan me kaikki yhdessä olemme seura. Yritetään siis kaikki olla aktiivisia molemmin puolin. Pyrimme laatimaan mallikoosteen kotitreeniin ja keräämme siihen myös vinkkejä eri linkeistä, joita voi hyödyntää saadakseen vaihtelua. Kaikki liikkuminen lähtee kuitenkin itsestä, sitä kannattaa tehdä. Ota siis lapsesi kanssa säännölliseksi tämä omatoiminen liikkuminen viikon ohjelmaan, useasti viikossa, kuten ohjatutkin treenitkin oli. Liikkukaa yhdessä.  Näin päästään hyvin tämän tilanteen yli eikä oma saavutettu kuntotaso heikkene, vaan paranee.

Lopuksi haastaisinkin jokaista miettimään, miten voisi liikkua ja soveltaa harjoitteita omatoimisesti, riippumatta välineistä tai tilasta. Voit jakaa ideoitasi seuran facebook-ryhmässä tai instagramissa kuvin, tekstein tai videoin. Innosta lapsesi myös tähän mukaan, mikä sen mukavampaa kuin yhdessä puuhastella. Alla valokuva, miten itse hyödynsin mielikuvitusta treenatakseni samoja juttuja kuin salilla. Toivottavasti se inspiroi teitäkin. Laitetaan  siis mielikuvitus ja luovuus valloilleen ja autetaan toisiamme ja selviytymään tästä haasteellisesta ajasta, jotta pääsemme pian palaamaan tatamille.

Sanna Mäkinen
Valmennuspäällikkö


Pujottelukeilat ja tikkaat erilaisille askelluksille.