Taekwon-Don osa-alueet

Taekwon-Don osa-alueet
Taekwon-Do on monipuolinen kamppailulaji, jota voi harrastaa niin kuntoliikuntamielessä, aktiivisesti urheiluharrastuksena kuin huippu-urheilutasollakin. Lajissa on lukuisia osa-alueita, ja Taekwon-Don monipuolisuus onkin suuri syy sille miksi harrastajat viihtyvät lajin parissa vuosikymmen toisensa jälkeen.
 
Karkeasti jaoteltuna Taekwon-Dossa on kuusi osa-aluetta: 
  • perustekniikka
  • liikesarjat
  • ottelu
  • erikoistekniikka
  • voimamurskaus
  • itsepuolustus

Perustekniikat


Perustekniikkaharjoitukset muodostavat Taekwon-Don selkärangan. Ne opettavat liikkeitä tulevia liikesarjoja sekä otteluita varten. Ne myös lisäävät oppilaiden koordinaatiota, voimaa, nopeutta, tasapainoa, lihaskuntoa jne. Perustekniikat voivat olla käsitekniikoita hyökkäykseen tai torjuntaan sekä erilaisia potkuja.  Harrastajan tulee ymmärtää jokaisen tekniikan tarkoitus ja toteutustapa. 


Liikesarjat

Liikesarjoissa tehdään peräkkäin useita eri ennalta määrättyjä perustekniikoita kuviteltua vastustajaa vastaan. Liikesarjat tulee suorittaa sellaisella asenteella kuin se olisi todellinen taistelutilanne. Jokaisella vyöarvolla tulee opeteltavaksi uusia liikesarjoja.  Liikesarjoja on yhteensä 24. Liikesarjojen vaativuustaso nousee jokaisella vyöarvolla.


Ottelu

 

Ottelussa sovelletaan perustekniikasta ja liikesarjoista opittuja hyökkäys- ja puolustustekniikoita todellista liikkuvaa vastustajaa vastaan. Siksi tämä osa-alue on korvaamaton koulutettaessa taisteluhenkeä, rohkeutta, silmää, kykyä lukea vastustajan taktiikkaa sekä liikkumista.

Ottelu jakautuu moniin erilaisiin osa-alueisiin kuten yhden-, kahden- ja kolmenaskeleen otteluun sekä vapaaotteluun. Muita ottelutapoja ovat mm. ennalta sovittu, puolivapaa tai vaikkapa pelkin jalkatekniikoin käytävä ottelu.


Erikoistekniikat

Taekwon-Do on tunnettu pitkälti korkeista ja näyttävistä potkuista ja niitä harjoitellaan mm. potkumaalien ja erityisten telineiden avulla. Hyppypotkujen juuret juontavat parintuhannen vuoden päähän Koreaan, jossa sotilaat mm. tiputtivat ratsastajia hevosten selästä hyppypotkuillaan.

Nykyaikana hyppypotkuja harjoitellaan tasapainon, koordinaation ja lihasten kehittämiseksi sekä ajoituksen ja keskittymisen parantamiseksi.


Voimamurskaus


Taekwon-Do harjoittelussa tarvitaan jokin keino, jolla voidaan mitata tekniikoiden todellista voimaa. Siksi on kehitetty murskaus, sillä kaikkia tekniikoita ei voida testata tai harjoitella ihmisruumiiseen. Kohteena voidaan käyttää hyvin erilaisia materiaaleja. Tällaisia voivat olla esim. tiiliskivet, kattotiilet, laudat, uudelleen koottavat muovilaudat, jää- tai kiviharkot jne.

Murskaukseen voidaan siirtyä kuitenkin vasta siinä vaiheessa kun kovettamisharjoituksia on tehty tarpeeksi. Oppilaat aloittavat pienistä määristä ja etenevät hitaasti kohti parempaa tekniikkaa, voimaa, kestävyyttä ja nopeutta.


Itsepuolustus


Itsepuolustus on eräs Taekwon-Don kiinnostavampia ja edistyksellisimpiä osa-alueita. Se liittää Taekwon-Don kaikki tekniikat yhteen ja on kaikkein käytännönläheisintä Taekwon-Doa.

Itsepuolustus jakautuu moniin eri osa-alueisiin kuten irrottautuminen, puolustautuminen aseistettua hyökkääjää vastaan, puolustautuminen maassa, puolustautuminen yllätyshyökkäystä vastaan jne.